Zombi proleter

Šekspir i kobasice

Angažirani hiphop from Slavonski Brod - Transversa

Zombi donosi intervju sa MC Tenkom, članom slavonsko-brodskog hip hop benda "Transversa" koji govori o njihovoj muzici, prvom albumu, alternativnoj sceni u Slavonskom Brodu, politici i o tome što ih motivira da pišu angažirane tekstove. 

Na kraju intervjua donosimo i par stvari od Transverse i drugih slavonskobrodskih hiphopera. 

 

Povod za ovaj intervju je pjesma "Radnička klasa" koja se pojavila prije par mjeseci. Tada ste rekli da i album izlazi "uskoro". Pa za početak, ajd predstavite Transversu i koliko je to "uskoro" blizu?

Transversu čine Daxx i Tenk, dvojac iz Brlog Predstavlja kolektiva koji su nakon nekoliko zajedničkih traka na solo albumima odlučili osnovati ovaj bend s idejom promicanja zajedničkih stavova i kritike društvu preko hip hopa. Ideja je nastala 2011. godine, a sljedeće godine Tenk se prihvatio rada na beatovima u njegovoj Tenkovoj Radioni vječno inspiriran zvukom Beastie Boysa, Wu Tang Clana i Def Juxa kroz distorzirani zvuk masnih bass dionica. 2012. i 2013. godina prolaze kroz pisanje tekstova i stvaranje prvih pjesama, rudarski posao rekli bi, da bi ove godine bili pri kraju sa svojim prvim zajedničkim albumom simbolično nazvanim "Borba i Pank". Trenutno nam privatne stvari remete rad na završetku albuma, no svakako dajemo sve od sebe da album ugleda što prije svjetlo dana. Trudimo se oko toga stvarno.

 


Zombi proleter smo definirali kao web zine za politiku i kulturu proletarijata. Na tome tragu nam je i vaš rad zanimljiv. Možeš reći nešto više o tematici koja je pokrivena u vašim tekstovima i zašto baš ta tematika?

Kada smo osnivali Transversu razmišljali smo u kom smjeru bi mogli odvesti taj naš bend. Mogu ti reći da je tematika došla poprilično spontano obojici. Obojica smo odrasli na panku i hardcoru devedesetih gdje je glazbeni izričaj bio s naglaskom na beskompromisan stav protiv beskrupuloznog društva, jačanju kolektivne svijesti o čovjeku šireći antifašističke stavove u energičnim pjesmama. To je energija koju obojica imamo u sebi, jer, na kraju krajeva pank ne možeš prerasti, to imaš ili nemaš u sebi. U tim začecima benda shvatili smo liričke prednosti hip hopa i nasljeđe muzike devedesetih i bilo je obojici logično da napravimo nešto novo spajanjem oba stila. Pored muzike tu je i konstantna edukacija, razmjena ideja, knjiga, igranih i dokumentarnih filmova, serija, fanzina i stripova, raznih portala, praktički sve što nam dođe pod ruku a da je vrijedno i dragocjeno za konstantu elevaciju uma. Pjesme prožimaju klasne, radničke, ekološke, socijalne, tehnokratske, filozofske i osobne teme, ovisno o inspiraciji prilikom zajedničkih kružoka.


Brodska hip-hop scena je dosta jaka, a nekako mi se čini da je zajednička crta svih pojedinaca i bendova baš ta angažiranost u tekstovima. I to ne neka površna angažiranost sa izlizanim parolama, nego se u tim tekstovima zna naći stvarno zanimljivih razmišljanja. Da li je to bila namjera i misija ili jednostavno pišete o onom što vas okružuje (koliko god ovo zvučalo kao klišej)?

Prvo je Slavonskom Brodu došao rat, nakon rata su došli ratni profiteri i "elegantno" privatizirali sve što se privatizirati dalo, nakon toga su došli politički poltroni, kirurzi, lokalni šerifi i ortaci te kao rezultat danas imamo grad koji je propao i koji zjapi prazan iza 8 navečer. U tom univerzumu odrastale su generacije Brođana kojima su se pred nosom odvijale sve lakrdije i igrokazi za mase i upravo tu leži odgovor na tvoje pitanje. Brodski bendovi su angažirani zbog situacije koja ih je na to prisilila i, generalno gledajući, to je dobar ispušni ventil. Naravno, ne mislim na stereotipni "srednji prst" establišmentu i slične uvozne fore, mislim na neslomljiv brodski duh, otpornost i inteligenciju, i baš zato u našim pjesmama nećeš naći izlizane fraze nego glas razuma.

 

Možete li ukratko predstaviti cijelu sb scenu. Koji su to sve pojedinci, bendovi i što se planira u nekoj skoroj budućnosti?

Brodska scena je skromna ako gledamo s gledišta infrastrukture, dakle, kronično fali prostora za svirke, i to je i dalje najveći problem scene, no, s druge strane postoji velik broj ljudi u hip hopu, panku, elektronici, grafitima. Od hip hopa tu je Brlog Predstavlja kao najstariji kolektiv u gradu, u njemu su bendovi SB Reprezenta, Sparta i Transversa, DJ-jevi Kingetic, Dubar i Symtrax. Osim nas tu je i Gajba Crew i velik broj MCija okupljenih oko udruge Skip koju predvodi neustrašivi El Prezidente. Postoji ih još, no naveo sam ove koje pratim. Od Panka tu je i dalje Kriva Istina, do nedavno je bio i Faak Am See, no raspalo se zasad. Ono što me najviše veseli je da vidim naznake nekih novih klinaca koji grizu za pank i koji lagano kreću sa svojom pričom, što je odlična vijest za budućnost brodskog panka. Postoji i odlična elektronska scena koja je okupljena oko Techno Doze te metal scena koju ne pratim baš previše. U skoroj budućnosti se planira svu scenu zaokružiti na jednom mjestu. Centar Mladih bio mogao biti to mjesto ako se stvari poslože kako bi trebale. Vidjet ćemo.

 

Koliko često nastupate live, gdje ste sve svirali i gdje najviše volite nastupati?

Nastupi nas ne maze previše no kad ih imamo onda ih odradimo ko da ih je tristo. Većinom su to svirke na mjesečnoj bazi no sve ovisi o situaciji. Ponekad nastupamo kao kolektiv Brlog Predstavlja, tu nas ima dosta, pa je ponekad teško sve nas organizirati na jednom mjestu u isto vrijeme. Ponekad smo u kombinaciji s DJ-evima a ponekad samo nas dva odrokamo. Tad je najjednostavnije za organizirat. Naravno, najviše treba uzeti u obzir privatni život i obveze, pa onda koliko život dozvoli, ideš i rokaš. Svirali smo posvuda jer smo ko kolektiv dosta prisutni, no najviše bih istakao Rijeku, Zagreb, Vukovar, Županju, Osijek, Tuzlu, Bosanski Brod, Orahovicu i naravno kod kuće, kad se ukaže prilika, a tu ujedno i najviše volimo nastupati jer kod kuće je naša najdraža publika.


Kako se živi danas u Brodu? Možete li povući neku paralelu iz vremena kada ste vi krenuli u srednju, počeli izlaziti i stvarati prve bitove i sada? Što je drugačije? Da li je bolje ili gore nego prije?

Najveća razlika koja se može vidjeti je u koncertima i festivalima. Jednostavno, danas ih nema i novi naraštaji nemaju nikakav osjećaj pripadnosti (ne računam motorijade i slična sranja). U Brodu već dugo neki klinci nisu organizirali koncert ili festival na koji su pozvali neke bendove ili izvođače iz drugih gradova pa na tome gradili neku priču, prijateljstvo. Čini mi se da je danas sve svedeno na individualizam i internet iz kojeg ne proizlazi nikakav temelj za scenu kakva je nekad bila. Kad bi postojao jedan prostor oko kojeg bi se svi ovi ljudi na sceni okupili i organizirali onda bi se o Brodu pričalo posvuda, zasad teško. Ako se mene pita, prije je bilo bolje, no tad sam bio mlađi, što je pomalo klišejasto al nema veze.


I jedno vječno pitanje, koje se u brodu vrti od sredine 90-ih, zapravo od samog kraja ratnih zbivanja. Kada će se pokrenuti centar mladih? Kako vi ("Brlog Predstavlja") surađujete s gradskim vlastima?

Grozno vječno pitanje. Prije godinu, dvije dana mi iz Brloga smo se veoma aktivno uključili u dijalog s gradskim vlastima ako famoznog Centra Mladih. Pokušali smo kao udruga Brlog Predstavlja, u suradnji s još desetak udruga kroz Građansku inicijativu za mlade. Ideja je bila da sve udruge iz inicijative donesu svoje programe koje bi radili u Centru pa da izađemo pred gradske vlasti s jednom zaokruženom cjelinom i kvalitetnim programom. Nažalost, politički interes za prostorije budućeg Centra Mladih je bio sasvim drugačiji od naše inicijative te su se nametale razne političke stranke i njihova mladež za glavnu riječ što našoj inicijativi nikako nije odgovaralo s obzirom na naše nevladine, nestranačke i neprofitne ideje te smo se našli pred zidom. Osim toga, prostorije su i pod sudskim postupkom (zadnji ulaz u Centar Mladih, spor sa stanovnicima obližnje zgrade) te sukob interesa s kaffe barom Insomnia (koji je u sklopu prostorija) i trenutnog gradonačelnika Mirka Duspare. Suočeni sa svim izloženim odlučili smo ugasiti Građansku inicijativu za mlade, a Brlog se povukao, uključujući i drugih 10 udruga. Trenutno je stanje malo drugačije. Naime, udruga SKIP je uspjela dobiti ključeve prostorija Centra i sada pokušavaju započeti s radom unutar Centra Mladih. Nešto se mrda, no ima još puno posla dok se Centar ne osposobi, prvenstveno mislim na razglas i caffe bar Insomniu zbog koje nije dozvoljena prodaja alkohola unutar Centra Mladih, što vidno otežava organizaciju bilo kakvih manifestacija. Živi bili pa vidjeli.


U Brodu je i pank scena imala svoje uspone i padove, npr. Faak am See je svojevremeno dosta svirao po hrvatskoj i šire, a Kriva Istina i dalje pegla. Koliko su povezane te dvije scene, tj. da li uopće možemo govoriti o dvije scene ili je to sve jedna ekipa (s obzirom da neki od vas sviraju u tim bendovima)? Ako se ne varam album će vam se zvati "Borba i Pank"?

Pank i hip hop su u Brodu kliknuli na prvu. Još 2002. godine u bivšem Press Clubu je Kriva Istina pozvala na binu SB Reprezentu da im se pridruže i odrokaju prvu zajedničku stvar u maniri Antraxa i Public Enemy-a, klub je eksplodirao i ta noć se još uvijek pamti s ponosom. To prijateljstvo traje i danas, a najviše nas vežu borba i angažiran pristup tekstovima. To je što se tiče stare škole. Danas, nažalost, u Brodu nema novih pank bendova tako da novi hip hoperi ni ne znaju za "stari savez".

 

Možete li usporediti pank i hip-hop scenu, ljude koji su na njoj i sve što ju okružuje. Tu naravno mislim da underground scenu kojoj pripadate i jedni i drugi?

Pank je baziran na jedinstvu, prijateljstvu i surovoj energiji. Iz toga se crpi nemjerljiva snaga bendova i ekipe na sceni. Jedni su tu za druge, uzajamno surađuju i streme ka još većem umreženju, što je možda i najveća vrlina panka. Hip hop je baziran na individualizmu, zatvorenim krugovima kolektiva, ekipa i vječnom dokazivanju kvalitete jednih nauštrb drugih. Iz toga većinom proizlazi hejtanje, ljubomora i zavist. Nema zajedništva nego se većinom stvari baziraju na podjelu između regija, podjelu nove i stare škole itd. Naravno, i hip hop i pank imaju svoje dobre i loše strane, no, na kraju krajeva najvažnije je da radiš ono što voliš i da to radiš s dobrim ljudima oko sebe.


Poznato je kako je pank scena dosta dobro povezana diljem zemlje, ali i šire. Da li je to slučaj i sa hip-hop scenom?

Na hip hop sceni svi znaju jedni za druge i svi prate rad jednih i drugih, no većinom si to neće priznat. Za razliku od panka, hip hop scena nije povezana na taj prijateljski način već krugovi surađuju s krugovima, neke izvođače se namjerno ne promovira iz konkurentskih razloga, međusobno se prozivaju i omalovažavaju. Čast iznimkama koji su normalni ljudi, zbog njih smo i dalje aktivni, no u suštini, to ti je hip hop.


Koliko je teško biti angažirani hip-hop band? Nekako mi se čini (možda griješim) da je u panku to nekako default izričaj, dok hip-hop scena često i nema toliko angažiranih bendova. Makar se i na pank sceni u zadnje vrijeme pojavljuje sve više bendova koji bježe od angažiranih tema, izvlačeći se na to da ih politika ne zanima i da žele pjevati samo i pivi i zezanju? Koji je vaš stav o tome?

Mogu ti reći da nije nimalo lako biti angažirani hip hop band. Često se ljudi ne žele zamarati sa stvarima o kojima mi repamo. Radije bi slušali o autima, štiklama, klubovima i novcu jer onda lakše maštanjem odlaze od stvarnosti na momente. Nas to nije previše zamaralo nego smo nastavili udarati po svome. Kontinuiran rad nam je donio dosta publike i od Brloga smo stvorili prepoznatljivo ime. A zašto angažirano? Pa upravo zbog činjenice da je hip hop izričaj fantastičan za ispričati priču, na kvalitetan način prenijeti poruku, educirati i motivirati slušatelja. Hip hop je u počecima i bio angažiran, to mu je u korijenima, njegovo prirodno stanište. Baš zato je savršen za ovo.


Kakva je situacija na međunarodnoj sceni? Koliko hip-hop bendovi pišu i repaju o temama poput vas?

Po svuda ima bendova poput nas, problem je što su također u undergroundu kao i mi. Razlog je jasan, mainstream je zaokupljen prodavanjem magle krajnjem potrošaču, stoga su stvari happy i lucky najzanimljivije radio stanicama i tv kanalima. Sva sreća da postoji internet ovakav kakav je danas. Na taj način je puno lakše doći do kvalitetnih bendova koji bacaju kvalitetan rep. Za primjer ću navesti neke čisto informativno: Immortal Technique, Zack De La Rocha, KRS-One, Jedi Mind Tricks, Public Enemy, Loop Troop Rockers, U God, ill Bill, Brother Ali, Mr. Leaf, Dead Prez i mnogi drugi.


Kako je zombi ipak politički zine, moramo vas malo i pitati za vaše mišljenje i viđenje trenutne ekonomsko-političke situacije kako kod nas, tako i u svijetu. U vašim tekstovima (a i u tekstovima svih brodskih i hip-hop i pank bendova) se čuje žestoka kritika kapitalizma. Mislite li da se negdje u blizini nazire kraj ovog sustava u kojem živimo i da je na obzoru nešto drugo? Ako da, što bi moglo biti to drugo i da li će to biti nešto bolje i gore?

Nedavno sam pročitao da su čak i mainstream ekonomisti počeli završavati svoje ekonomske analize s pitanjem treba li i dalje podupirati ovakav opstanak kapitalizma kroz dugoročnu konstantu krize i sve većeg klasnog razdora ili se konačno treba okrenuti nekom novom društvenom uređenju, što je jasan pokazatelj da i ekonomski analitičari, seronje, polako shvaćaju s čijeg tanjura jedu i što jedu. Trenutna ekonomsko-politička situacija je kaotična, nestaje pojam država kakvih smo ih znali u korist privatnih kompanija i banaka, o sustavnom gušenju demokracije, ljudskih i radničkih prava da i ne govorim. Problem je očigledan, a to je nepravedan monetarni sustav i sve što iz njega proizlazi. Kreiraju se super države u kojima centri prosperiraju a periferija grca u dugovima i praktički preživljava na koricama kruha, figurativno rečeno. Klasičan primjer toga smo mi. Hrvatska je mala državica koja debelo živi na dug, industrija je odavno uništena a zemljom upravljaju tehnokrati kojima diktira Europska Unija. Takvih državica ima posvuda po svijetu. Stvar je izmakla kontroli i u skoroj budućnosti će zasigurno biti pregršt globalnih događaja razornih razmjera, jer na taj način kapitalizam može pronaći još par slamčica spasa prije nego li se uruši sam od sebe, onako rimski. Što se tiče drugih opcija, sustav treba mijenjati iz korijena. Reformirati monetarni sustav, s tim prvenstvenom mislim na napuštanje sistema u kojem novac tvore privatne banke iz ničega i taj, umjetno stvoren, novac u obliku kredita daju državama. To mora prestati. Država treba stvarati novac koji nije baziran na dugu i treba ga stvarati onoliko koliko je potrebno. Ovakav pristup već uvelike čini razliku u sustavu. Osim toga treba se okrenuti obnovljivim izvorima energije, znanosti i tehnologiji te obnoviti i redizajnirati industriju na temelju toga. Npr. Solarne autoceste i sl, povelik opseg javnih radova i kasnija samoodrživost i novi izvor energije. Primjera je zaista mnogo. Poseban naglasak bi stavio i na radničko samoupravljanje i direktnu demokraciju. To su stvari kojima bi se trebalo težiti u skoroj budućnosti, optimističan sam, drugačije ne znam.


Također je kod svih vas jasan i antifašizam. Kako gledate na jačanje desnice u hrvatskoj, ali i u Europi? Kakva je situacija u Brodu što se toga tiče?

Jačanje desnice u Europi i kod nas je bilo logično za očekivati prilikom ovakvog sustava u kojem trenutno živimo ili bar pokušavamo živjeti. Sjetimo se samo 30tih godina 20. stoljeća i uspona Hitlera i nacional-socijalizma na vlast u Njemačkoj i neobjašnjivom zanosu njemačkog naroda tada. Ne mogu se oteti dojmu da tadašnja situacija veoma sliči ovoj danas. Kriza je konstantna, europska industrija je izmještena u Aziju, a Europska Unija ne stoji baš najbolje kao super država. Logičan slijed je jačanje desno orijentiranih stranki i pokreta jer gladan i nezaposlen narod je najlakše nahraniti mržnjom i iskoristiti po želji. S druge strane, nekako mi se čini da imamo ljevicu koja je nikakva, bezidejna, nepovezana i koja kao da tapka u prošlosti, što dodatno objašnjava fenomen jačanja desnice u Europi i kod nas. No, nedavno sam primijetio da se ljevica lagano prihvaća posla, nadziru se neke stranke poput Udružene ljevice u Sloveniji, a odnedavno i kod nas pod imenom Radnička fronta. Bilo bi lijepo da takve stranke postignu značajnije rezultate na izborima. Vidjet ćemo. Što se tiče Slavonskog Broda, tu je desnica vidljiva na svakom koraku, počevši od grafita na gradskim fasadama pa do ljudi u pekari koji pričaju o jednoj obitelji ili romima, pa do rasprodanih koncerata Thompsona i sličnih. U globalu, selo ostaje selo.


Jedno klasično pitanje? Što radite kada ne svirate? Šalim se, ovo je ipak nije klasično, nego klasno pitanje :) Da li je ovo što se reflektira u vašim tekstovima odraz vaše radničke svakodnevice? 

Ja sam upravo završio s poslom neki dan. Radio sam godinu dana kao upravni referent u Uredu državne uprave za 1600kn. Nadam se da u svom životu više nikad neću radit za takvu novčanu mizeriju. No, nebitno, bitan je rad. Osim toga bavim se i grafičkim dizajnom kojem se ponovo planiram posvetiti s puno više pažnje. Trenutno se sa svojom ženom pripremam za rođenje djeteta, navodno sina pa sam veoma uzbuđen oko roditeljstva i nove stranice života. Dat ću sve od sebe, naravno. Što se tiče Daxxa, on završava petu godinu studija, radi gdje god mu se ukaže prilika i trudi se ostvariti sve svoje zacrtane planove, pa možda i vani. Tko zna.


Ako imate još nešto dodati za kraj.... 

Hvala Zombiju na odličnom intervjuu. Cijenim kad se ljudi potrude oko pitanja pa je onda i meni veći gušt odgovarati. Intervju me malo podsjetio na zlatno doba fanzina u devedesetima, što je do jaja. Nadam se da sam vam uspio približiti Transversu, Brlog Predstavlja i trenutno brodsko stanje uma. Naravno da ćemo nastaviti i dalje s rokanjem, to je dio nas. Čitateljima Zombi proletera poručujem da se ne daju zajebavat, da svoje živote okruže pozitivnim i kvalitetnim ljudima, da uvijek daju sve od sebe i da se ne predaju, da se informiraju o stvarima, čitaju prave knjige i slušaju kvalitetnu muziku te da nikad ne odustaju od svojih ciljeva, bez obzira na sve. Jedan svijet, jedna borba. Drugarski pozdrav od Transverse. Živili!

 

TRANSVERSA: Radnička klasa

 
 
TRANSVERSA: Sportska
 
 
 
DAXX: Pokret
 
 
 
NIGHTMARE: Legenda o divu
 
 
 
 
  

Autor: mati nikenen